Berlin został zdobyty… PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator

101_2457

Już w trakcie wiosennej wycieczki do Wilna zapadła decyzja, że kolejnym celem zwiedzania Europy będzie Berlin. Organizacją tej wyprawy, zresztą podobnie jak i poprzednich, zajęli się Anita Przywitowska i Zdzisław Etynkowski. Wyjazd nastąpił 12 października. Wieczorem dotarliśmy do Rzepina, gdzie organizatorzy wyprawy zorganizowali nam nocleg i pozostałe atrakcje. Nazajutrz, wczesnym rankiem (nie zważając, że to „13”) wyruszyliśmy do Berlina. Najpierw z okien autokaru podziwialiśmy stolicę zjednoczonych Niemiec, po czym odbyliśmy wielokilometrową pieszą wędrówkę po mieście, oglądając jedne osobliwości z zewnątrz, do innych wchodząc, (odstawszy jakiś czas w kolejkach). To dlatego nie wjechaliśmy na wieżę telewizyjną - największą atrakcję Berlina – gdyż musielibyśmy w kilkusetmetrowej kolejce stracić kilka godzin. Na wszystkich wielkie wrażenie zrobiło Muzeum Pergamonu, w którym zgromadzono bezcenne zabytki architektury i sztuki starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu.

101_2422   Co innego oglądać słynną babilońska Bramę Lwów w telewizji lub na książkowych ilustracjach – a co innego móc zobaczyć ją na własne oczy. A nam było to dane. Równie wielkie wrażenie zrobiło zwiedzenie gmachu niemieckiego parlamentu – czyli Reichstagu i podziwianie panoramy miasta z oszklonej kopuły wieńczącej budowlę. W następnej kolejności udaliśmy się pod Bramę Brandenburską. To właśnie nieopodal Bramy przechodził Mur Berliński. Jego resztki pozostawione w różnych częściach miasta przypominają o trudnych powojennych czasach nie tylko Niemiec, ale również Polski i innych krajów podporządkowanych Stalinowi decyzją Jałty i Poczdamu. Dodatkową, choć nieplanowaną atrakcją było zgubienie się pod Bramą dwóch uczestniczek wycieczki, co zostało zauważone dopiero po jakimś czasie, ale na szczęście zostały sprawnie odszukane i… mogliśmy udać się w drogę powrotną do Rzepina na zasłużony odpoczynek. Nazajutrz udaliśmy się do Poczdamu – miasta wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Ogromne wrażenie zrobiły na nas obiekty barokowego zespołu pałacowo- ogrodowego: zwiedzenie wnętrz Nowego Pałacu władców Prus (od 1871 r.) oraz SANS SOUCI. Na koniec udaliśmy się do kompleksu budowli, w których po zakończeniu II wojny odbyła się konferencja pokojowa i gdzie podpisano Układ Poczdamski, który ustalił prawie na pół wieku nowy porządek w powojennym świecie, porządek zapowiadający podział Niemiec, „ Żelazną kurtynę” i „zimną wojnę.” To był ostatni punkt zwiedzania – Z Poczdamu wyruszyliśmy w kierunku granicy i tuż przed północą szczęśliwie dotarliśmy do Bądkowa. A maju… wyruszamy do Pragi. (JN)