Gościmy

Designed by:

Wycieczka do Kielc PDF Drukuj Email

IMG 20180416 135653

W połowie kwietnia uczniowie z klas IVb, Va i Vb wyjechali na wycieczkę do Kielc. Wychowawcy i opiekunowie chcieli pokazać uczniom jeden z najpiękniejszych regionów Polski – Góry Świętokrzyskie, które, obok Sudetów, są jednym z najstarszych łańcuchów górskich w Europie.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy w Zagnańsku, gdzie rośnie najokazalsze drzewo w Polsce, dąb Bartek, liczący według szacunków 680 lat. Kolejnym punktem wyprawy było Muzeum Minerałów i Skamieniałości, w którym uczestniczyliśmy w warsztatach obróbki kamienia pasiastego. Z muzeum ruszyliśmy na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, liczącą 612 m n.p.m. Łysicę. Wspinaczka była nie lada wyzwaniem, zwłaszcza, że nasza kondycja po minionej zimie pozostawiała wiele do życzenia. Ponadto dużym utrudnieniem były kamienie, wystające korzenie i powalone pnie drzew, przez które trzeba było się przedrzeć w drodze na szczyt.

Ostatnim obiektem, jaki zwiedzaliśmy tego dnia, były ruiny zamku królewskiego w Chęcinach z przełomu XIII i XIV wieku, w którym zamieszkiwali m. in. Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Władysław Jagiełło, Władysław Warneńczyk czy królowa Bona. Mieliśmy również okazję podziwiać pokaz tańców średniowiecznych.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Muzeum Przyrodniczego Świętokrzyskiego Parku Narodowego na Łysej Górze, gdzie obejrzeliśmy wystawę będącą spektaklem światła i odgłosów przyrody. Stamtąd przeszliśmy do klasztoru, w którym przechowywane są relikwie Świętego Krzyża. Również ciekawe i tajemnicze są tamtejsze podziemne krypty, powstałe w wilgotnych, mrocznych podziemiach. Można tu obejrzeć trumny zarówno otwarte, jak i zamknięte. Najciekawsza, umieszczona w osobnym pomieszczeniu jest krypta księcia Jeremiego Wiśniowieckiego, leżącego w trumnie ze szklanym wiekiem.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie jednej z najpiękniejszych jaskiń w Polsce, Jaskini Raj. Podziwialiśmy bogate i różnorodne formy naciekowe, jak stalaktyty, stalagmity, kolumny naciekowe i draperie (w sumie 47 518 form naciekowych).

Nasza wycieczka była dla wszystkich wspaniałą lekcją geografii i historii. W pamięci pozostały niezapomniane chwile i cudowne krajobrazy Gór Świętokrzyskich. (JK)